YLEISTÄ

Tigers on määrittänyt juniorijoukkueille yhteisen tietopaketin, jossa on määritetty yhteisiä asioita, käytäntöjä, pelikirjaa liittyvää termistöä sekä harjoitteluun liittyviä asioita. Tarkoitus on että pelaajat, valmentajan sekä joukkueen muilla toimihenkilöillä on selkeä määritety tapa toimia ns. yhteinen joukkuekieli.

Yksi tärkeä menestymisen avain joukkuelajeissa on selkeä ja täydellisesti ymmärretty viestintä. Ei ole lajia jossa kommunikaation tärkeys on yhtä korkea kuin amerikkalaisessa jalkapallossa. Joukkueen täytyy pystyä keskustelemaan, ohjeistamaan, käskemään sekä kuvailemaan henkilöitä ja tilanteita samalla kielellä. Yhtenäinen ja tarkka kieli antaa meille aseen nujertaa vastustajamme tehokkaammin. Terminologia muodostaa kielemme – terminologian läpikotainen hallinta ja pelit mihin termit liittyvät mahdollistavat sen että voimme hyökätä aggressiivisesti, tarkemmin ja itseluottamuksella

Joukkuekohtaisia lisätermimäärityksiä voi tulla jotka joukkuekohtaisissa pelikirjoissa, mutta yleiset allaolevat käytännöt sekä termit ovat kaikilla joukkueilla samat.

VALMENNUSMATERIAALI

Valmennukset antamat materiaalit on henkilökohtaista materiaalia. Seuran antamaan materiaalia EI saa hukata eikä jakaa eteenpäin joukkueen ulkopuolle.

 

PELIPAIKAT – Hyökkäys (Offense) ja puolustus (Defense)

Pelipaikka (Hyökkäys)Pelipaikka englanniksiLyhenne Pelipaikka (Puolustus)Pelikaikka englanniksiLyhenne
PelinrakentajaQuertarbackQBPuolustuksen linjamiesDefensice linemanDL
PallonkantajaRunning backRBTukimiesLinebackerLB
Blokkaava pallonkantajaFull BackFBTakamiesDefensice backDB
PallonkantajaHalf backHBKeskimäinen tukimiesMiddle Linebacker (Mike)MLB (M)
Linjanpäässä olevan pallonkantajaWing BackWBVahvan puolen ulommainen tukimiesStrong side outside linebacker
(SAM)
OLB (S)
LaitahyökkääjäWide receiverWRHeikon puolen ulommainen tukimiesWeak side outside linebacker (WILL)WLB (W)
Sisempi laitahyökkääjäTight endTEKulmapuolustajaCorner backCB
Hyökkäyksen linjamiesOffensive linemanOLTakapuolustajaSafetyS
Sisempi linjamiesGuardGVahvan puolen takapuolustajaStrong side safetySS
Ulompi linjamiesTackleTVapaa takapuolustajaFree safetyFS

PELIPAIKAT – Erikoisjoukkue (Special team)

PelipaikkaPelipaikka englanniksi  PelipaikkaPelipaikka englanniksiLyhenne
PotkaisijaKickerKPotkun suojaajaPersonal protectorPersonal protector
Aloitussyötön antajaLong snapperLSPotkun palauttajaKick/punt returnerKR/PR
PallonpitäjäHolderHYlimääräinen blokkaajaUpbackUB
Lentopotkun potkaisijaPunterPLuotiGunnerG

 

 

 

HARJOITTELU

HARJOITTELEMINEN

Käymällä säännöllisesti harjoituksissa, auttaa sinua tulemaan paremmaksi pelaajaksi.

Harjoitteluajankohtana tulee olla ajoissa paikalla, (vähintään 15 minuuttia ennen harjoituksia) jotta harjoitukset saadaan aloitettua sovittuun aikaan ja harjoitustapahtuma saadaan pidettyä sovitun pituisena. Ennen harjoituksen alkua tulee pelaajan olla käsketyssä varustuksessa varusteineen.

Urheilijan tulee huolehtia harjoittelussa riittävästä levosta, terveellisistä ruokailutottumuksista, asianmukaisista vammojen hoitamisesta (Mehiläinen urheiluklinikka) sekä annettujen antidoping säädösten noudattamisesta (Vanhemmat urheilijat erityisesti.

ALKULÄMMITTELYT

Jokaisen pelaajan, joka osallistuu harjoituksiin, tulee osallistua myös alkulämmittelyihin. Alkulämmittelyt on tärkeä osa harjoitusta, joka kehittää kuntoa ja vähentää loukkaantumisriskiä. Poikkeukset sovitaan erikseen.

Jos pelaajalla on erikoisvenyttely tarpeita, tulee erikoisvenyttelyt tehdä ennen harjoituksien alkua. Tämän jälkeen pelaaja osallistuu normaaleihin alkulämmittelyihin

PELAAJIEN HARJOITUSASU

Harjoituksissa tulisi olla hyökkääjillä ja puolustajilla eri väriset harjoituspaidat jotta hyökkäys ja puolustus erottuisi (Jos liivejä käytössä mahdollista käyttää niitä)

  • Hyökkäys: Vaalea paita
  • Puolustus: Tumma paita
  • Pelinrakentaja: Punainen/keltainen

Pelipaidalla ja -housuilla harjoittelu on kiellettyä

PELIVARUSTUS

Kypärä, hammassuojat, hartiasuojat, lonkka-, reisi-, polvi- ja häntäluusuojat ovat pakolliset ottelutapahtumissa. Pelaajan tulee huolehtia että hänen varusteet ovat ehjät. Rikkinäisilä varusteilla ei saa harjoitella!

LOUKKAANTUMISET

Jos pelaaja sairastuu tai loukkaantuu, hänen tulee ilmoittaa siitä välittömästi valmennusjohdolle.

Sairas tai loukkaantunut pelaaja ei voi osallistua peleihin tai harjoituksiin. Lievästi loukkaantuneena (Pikku kolhut) harjoituksiin osallistuminen on sopivilta osin suositeltavaa ja saattaa olla toipumista edistävää.

Valmennusryhmällä on oikeus kieltää harjoitteleminen.

VAKUUTUKSET

Pelaajalla tulee olla voimassa oleva vakuutus, joka kattaa amerikkalaisen jalkapallon. Ilman vakuutusta harjoittelemista valmennus EI suosittele.

Ottelutapahtumissa vakuutus on pakollinen!!

 

HYÖKKÄYS

ALOITUSKOKOUS (HUDDLE)

Heti kun tuomarin on viheltänyt yrityksen päättyneeksi, centeri kutsuu kuuluvalla äänellä aloituskokouksen( huddlen) kasaan 10 jaardin päähän pallosta. HUDDLEEN TULLAAN JA SIELTÄ POISTUTAAN JUOSTEN!

Tehtävät

  • Center pitää huolen että kukaan muu kuin pelinrakentaja ei puhu.
  • RB laskee pelaajat
  • QB kutsuu pelin ja countin
  • Jos et tiedä tai kuule mikä pelikutsu on tai oma tehtäväsi epäselvlä. Nosta käsi ylös välittämästäi ja sano CHECK. Center opastaa linjaa ja QB muita.
  • Huddlesta breikataan QB kutsulla pois (Esim READY ja muut lyö kädet yhteen.)

LÄHTÖKUTSU (CADENCE)

Ennen lähtökutsun aloittamista pelinrakentaja antaa linjalle muutaman sekuntin aikaa kommunikoida.

Lähtö kutsu kuuluu DOWN, SET, HUT! (Joukkuekohtaisia eroja)

Jos Count on jokin muu kuin ensimmäisellä nin lähtökutsu rytmitys pysyy samana. Toinen HUT tulee heti ensimmäisen jlkeen

HYÖKKYÄYKSEN PELAAJIEN SIJOITTUMINEN

Sijoittuminen -termillä tarkoitaa sitä miten kentälle asetutaan kun huddlesta breikataan.

  • Center => Pallolle
  • Guardit = 2 jalkaa Centeristä sivulle ja puolijalkaan Centeristä taakse.
  • Tacklet => 2 jalkaa Guardista sivulle ja Guardien tasalla
  • Z => kutsu puolen laidalle numeroille ja Kiinni linjassa.
  • Y => Vastakkainen puoli ja Askel irti linjasta
  • QB => Under: asetutaan suoraan Centeri taakse jos Gun muodostelmasta 4 yaardia centeri taakse
  • RB => Under: 5 jaardia QB taakse. Jos Gun QB:n viereen (Guardin taakse) ja askel taakse.

HYÖKKÄYKSEN AUKKOJEN NUMERONTI

Hyökkäyksen linjan reiät kutsutaan numeroina. Reikänumeroita käytetään hyökkäyksen juoksupelien kutsuissa.  Numeroinnissa parittomat ovat Centerin vasemmalla puolella ja parilliset oikealla puolella. 0 ja 1 eivät ole varsinaisesti aukkoja, vaan Centerin päällä. Vasemman puolen vastaava aukko on aina yhden numeron isompi, kuin oikealla.

HYÖKKÄYKSEN TAKAKENTÄN NUMEROINTI

1 = QB (Pelinrakentaja)
2 = FB (Keskushyökkääjä/Pallonkantaja)
3 = HB (Keskushyökkääjä/Pallonkantaja)

HYÖKKÄYKSEN LAITAHYÖKKÄÄJIEN (WR) JA PALLONKANTAJIEN (RB) HEITTTOPUU

 

 

 

PUOLUSTUS

ALOITUSKOKOUS (HUDDLE)

Heti kun tuomarin on viheltänyt yrityksen päättyneeksi, tukimies kutsuu kuuluvalla äänellä aloituskokouksen( huddlen) kasaan 2 jaardin päähän pallosta. HUDDLEEN TULLAAN JA SIELTÄ POISTUTAAN JUOSTEN!

Tehtävät

  • Tukimiehet pitää huolen että kukaan muu kuin tukimies ei puhu.
  • Tukimies kutsuu pelin
  • Jos et tiedä tai kuule mikä pelikutsu on tai oma tehtäväsi epäselvä. Nosta käsi ylös välittömästi ja sano CHECK. Tukimies opastaa tukimiehiä sekä linjaa ja FS muita.
  • Huddlesta breikataan tukimiehen kutsulla pois (Esim.  READY ja muut lyö kädet yhteen.)

LÄHTÖSIGNAALIT (CADENCE)

  • Ymmärrä puolustuksen kutsu ja asemoi/sopeuta itsesi oikein
  • Kommunikoi, mitä näkyy, muodostelmat (WR, RB, QB) motion
  • Oikea lähtöasento ja pidä katseesi oikeissa maamerkkeihin/luvuavaimissa.

HYÖKKÄYKSENLINJAN AUKOT

Hyökkäyksenlinjan aukot (ns. GAP -tunnukset) puolustuksen näkökulmasta on kuvattu kirjaimin A, B, C, D ja E alkaen keskeltä edeten kohti sivurajaa

PUOLUSTUSLINJAN PELIPAIKKATEKNIIKAN NUMEROINTI

Puolustuksen linjamiehen sijainti aloituslinjassa on nimetty numeroilla, jota kutsutaan pelipaikkatekniikaksi. Parillinen pelipaikkatekniikka, kertoo aina että olet vastustajaa kasvotusten.

  • Perus pelipaikkatekniikkassa sijoitutaan “korva vasten korvaa”
  • JET pelipaikkatekniikka (ei 7vs7 sarjassa) sijoitutaan niin että koko vartalo on vastustajan vartalon ulkopuolella

TUKIMIESTEN PELIPAIKKATEKNIIKAN NUMEROINTI

Tukimiehen sijainti aloituslinjan (etäisyys n. 4-5 yard aloituslinjasta) takana on nimetty 10-numeroilla, jota kutsutaan pelipaikkatekniikaksi. Parillinen pelipaikkatekniikka kertoo aina että olet vastustajaa kasvotusten

TAKAKENTTÄPELAAJIEN TEKNIIKAT JA LÄHTÖASEMIA

  • SISÄPUOLI Lähtöasema on hyökkääjän sisäpuolella. Käytetään mies puolustuksessa
  • ULKOPUOLI Lähtöasema on hyökkääjän ulkopuolella. Käytetään aluepuolustuksessa
  • BUMB Mies puolustamisen tekniikka, jossa lähtöasema on hyökkääjän välittömästä tuntumasta. Hidastetaan hyökkääjän lähtöä käsien iskulla ja estetään hyökkääjän pääsy sisäkuvioihin
  • SINK Mies tekniikka, jossa lähdetään läheltä, mutta pudotaan hieman ennen snappia pari jaardia taaksepäin ja pelataan mies.
  • OFF Mies tekniikka, jossa lähtöasema on 3-5 yd syvästä ja sisäpuolelta. Dropin aikana pidetään sisäpuolen asema.
  • KOVA 2-peitto tekniikka, jossa CB pelaa hyökkääjän ulkopuolen asemasta ja läheltä (3-5 yd). Lähtöasemassa “munat” peliä kohti. Lukuaskeleet shufflella, jonka jälkeen luvun mukaan droppi, force tai täyttö.

HYÖKKÄYKSEN KIINNIOTTAJIEN NUMEROINTI

Hyökkäyksen mahdolliset kiinniottajat numeroidaan ulkoa sisäänpäin kasvavalla numerolla.

PUOLUSTUKSEN PEITTOALUE NIMET (COVERAGES)

 

ERIKOISPELIT

ERIKOISPELIT

Erikoispelit koostuu seuraavista osa-alueita

  • Aloituspotku (Kickoff) ja Aloituspotkun palautus (Kickoff)
  • Lentopotku (Punt)
  • Maalipotku (Field Goal)

ERIKOISPELIT SÄÄNNÖT

Potkupeleissä (Aloituspotku ja Lentopotku) potkaisevan joukkueen pelaajat pyrkii aina päästä pallolle taklaamaan.

HUOM! Erikoispeleissä ei saa blokata vastustajaa vyötärön alapuolelle tai selästä!

ALOITUSPOTKU ALOITUSKOKOUS (HUDDLE)

Tehtävät

  • Kicker pitää huolen että kukaan muu kuin potkaisija ei puhu.
  • Kicker laskee pelaajat ja kertoo mihin potkaistaan.
  • Jos et tiedä tai kuule mikä pelikutsu on tai oma tehtäväsi epäselvlä. Nosta käsi ylös välittämästäi ja sano CHECK.
  • Huddlesta breikataan Kickerin kutsulla pois (Esim Ready ja muut lyö kädet yhteen.)

 

ALOITUSPOTKUT

Alla on kuvattu erilaisia aloituspotkuja.

  • Pitkä potku (Deep kick)
  • Lyhyt potku (Onsite kick)
    • Lyhyissä potkissa tavoite on ottaa pallo takaisin omalle joukkuelle. Lyhyessä potkussa pallon tulee edetä 10 jaardia kunnes sen potkaisija joukkue voi ottaa halutuun. (Jos vastaanottava joukkue koskee palloon ennen 10 jaardia pallo on vapaa haltuunottaa molemmilla joukkueilla.
    • Pomppu potku (Drive kick) (Sivuille tai keskelle)
    • Korkea potku (High bounce kick), Korkea potku sivulle tai tiettyyn kohtaan, jossa oma pelaaja ottaa sen 10 jaadin kohdalla haltuunsa.
  • Keskipitkä potku
    • Korkea ja lyhyt potku (Squip Kick), Vastaanottajavan joukkueen etulinja taakse potku.